TIPS MUDAH UNTUK KULIT SIHAT

Siapa yang tak nak kulit sihat kan.... tak kisah la kulit tu putih, sawo matang atau hitam manis... janji kulit sihat, tidak ada apa-apa cela seperti jerawat, pigmentasi, jeragat, pori-pori terbuka.  jadi semua yang nak kulit cantik boleh amalkan tips nie... semoga bermanfaat untuk semua....



1. LINDUNGI KULIT DARI SINARAN MATAHARI

Salah satu cara yang paling penting untuk menjaga kulit ialah lindunginya daripada sinaran matahari. Pendedahan kepada cahaya matahari boleh menyebabkan kedutan, pigmentasi dan masalah kulit yang lain - dan juga meningkatkan risiko kanser kulit.

Untuk perlindungan matahari yang paling lengkap:

  • Gunakan pelindung matahari. Gunakan pelindung matahari spektrum luas dengan SPF sekurang-kurangnya 15. Gunakan pelindung matahari  setiap dua jam - atau lebih kerap jika anda berenang atau berpeluh.
  • Mencari tempat bernaung. Elakkan matahari pada jam 10:00 pagi hingga 2:00petang, apabila sinar matahari paling terik.
  • Pakai pakaian yang menutupi anggota badan, untuk muslim dah tentu-tentu tertutup semuanya kan... hehehe.. itulah sebabnya kita disuruh menutup aurat..

2. MERAWAT KULIT DENGAN PERLAHAN

Pembersihan harian dan pencukur boleh merosakkan kulit anda. Untuk memastikan ia lembut:

  • Hadkan masa mandi.
  • Elakkan sabun yang boleh mengeringkan kulit. Sabun dan bahan cuci yang kuat boleh menanggalkan minyak dari kulit anda. Sebaliknya, pilih pembersih yang lembut.
  • Mencukur dengan berhati-hati. Untuk melindungi dan melicinkan kulit anda, sapukan krim pencukur, losyen atau gel sebelum bercukur. Untuk mendapatkan cukuran yang paling dekat, gunakan pisau cukur yang tajam dan bersih, Cukur mengikut arah yang rambut tumbuh, bukan menentangnya.
  • Pat kering. Selepas mencuci atau mandi,  tepuk perlahan-lahan.
  • Melembapkan kulit kering. Jika kulit anda kering, gunakan pelembap yang sesuai dengan jenis kulit anda. Untuk kegunaan harian, pertimbangkan pelembap yang mengandungi SPF.

3. MAKAN MAKANAN SIHAT

Diet yang sihat boleh membantu anda kelihatan dan rasa sihat. Makan banyak buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh dan protein tanpa lemak.  makanan yang kaya dengan vitamin C dan rendah lemak akan menggalakkan kulit kelihatan lebih muda.


4. MENGURUSKAN TEKANAN

Tekanan yang tidak terkawal boleh menjadikan kulit anda lebih sensitif dan mencetuskan jerawat jerawat dan masalah kulit yang lain. Menggalakkan kulit yang sihat (fikiran perlu sihat juga) cepat ambil langkah-langkah untuk menguruskan tekanan anda.


*--------------------------------------------*-------------------------------------------*


Disamping tip-tip di atas kita juga boleh ambil supplement tambahan, seperti Vitamin B, Vitamin C dan Vitamin E, Mungkin juga COLLOGEN untuk yang sudah berumur dan garis-garis halus sudah mula kelihatan.



Semua vitamin ini mengsasarkan kepada kulit dan juga sistem imun kita...


TAHUKAH ANDA STRESS AKAN MENYEBABKAN SEL-SEL KITA MATI???


Inilah sebab kita perlukan supplement.  untuk mengganti dan memperbaiki sel-sel yang telah mati, badan kita tidak boleh menghasilkan semua vitamin ini...

Berminat dengan vitamin di atas.. jom pm saya..

Harga kasih sayang menanti anda, tak perlu beli 6 untuk dapatkan SPECIAL PRICE... beli 1 pun dapat special price....


Aty Fatry
XOXO